Baja 2.0

Volg hier de bouwprojecten
Bajadude

Re: Baja 2.0

Bericht door Bajadude » zo 16 dec 2018, 22:43

Nu dus....

Hoe ik het "opkop"-probleem heb opgelost:, niet draaien in Windows, want dan zet ie de foto alsnog opkop, je ziet de foto goed staan op je pc, of I-Phone of Smartphone, of je zet um opkop met windows, maar dan nog steeds plaats ie de foto opkop.....

dus wel hier de grandioze oplossing: "Open de foto met "paint" en sla de foto op" , dat is alles, probleem opgelost.....

nu kunnen we beginnen aan het topic.

Hier alvast een paar foto'tjes van het gebakje..........

Afbeelding
Afbeelding

De Baja-kit
Afbeelding

FF foto van banden die er voorlopig onder komen........
Afbeelding

Op de garagekrik de garage in getrokken, met de hand, helemaal alleen, omdat iemand nog steeds niet weet waar de sleutels liggen.......
Afbeelding

Baja-kit ff gepast, voor
Afbeelding

Meer foto's en verhaal volgen......... :mrgreen:

ruben

Bericht door ruben » ma 17 dec 2018, 20:56

Bajadude schreef:
zo 16 dec 2018, 22:43

Afbeelding

nu het spiegelbeeld probleem nog....
en voor je zegt dat het stuur daar hoort, t staat er in het engels. :rofl:
als dát de oplossing is, wil ik mijn probleem graag terug....

Bajadude

Bericht door Bajadude » di 25 dec 2018, 09:22

Na een zeer rommelige opstart, begin ik nu weer wat beter te gaan, daarom hier de volgende Update:

vorige week even de spatbord-randen schoon geborsteld, uiteraard met slijptol, zat op plekken bijna 1 cm aan plamuur op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Reden van schoonmaken: helft van bevestigingsgaten ontbreekt, is kapot en/of slecht, op plekken zit niks, blindklinkmoeren, de originele moeren, opgelaste bouten, ingeschroefde bouten, spaanplaatschroeven, gaten, kortom "puinhoop", dus dat gaan we vandaag hopenlijk ff fixen.....meer daarover later............

Gisteren dacht ik daaraan te beginnen, alles klaar gemaakt, wordt er op de garagedeur geklopt.... een maat kwam ff op bezoek, dus maar gestopt met dat, maar wel even samen de vooras eronderuit gehaald, aangezien die toch weg gaat:

Afbeelding
Afbeelding

De vooras is verlaagd en verstelbaar, wat niet het uitgangspunt wordt van mijn Baja, wil bospaadjes kunnen nemen en niet bij een plasje water 10 km om moeten rijden, omdat ie anders meteen vastzit.
Ook moest ik weten wat de staat van de chassiskop is

Afbeelding

de chassiskop is zeer netjes, niks rot, geen gaten, geen rot, bijna als nieuw, alleen 1 moer in de kop is slecht, dus die moet ik vervangen, dat komt later, gezien het nu Kerst is en ik die niet heb liggen, daarover later dus ook meer.

Ergens in mijn 7 maanden tijd dat ik bij het mooie DDVS ( Dutch Defence Vehicle Systems) in Helmond mocht werken, de laatste 32 Fennek's op Nederlandse bodem gebouwd:

Hier de bouwdoos ervan, helaas niet in de juiste kleur, die wij hebben gebouwd waren zandkleur en schaal 1:1, maar dan heb je een idee:

Afbeelding

Heb eraan gewerkt als assemblage-monteur, inbouwen van de mast, stuurinrichting, torsievering, dashboard inbouwen, aansluiten en bekabelen van de voorkant, en alle voorkomende werkzaamheden, het bedrijf is helaas gesloten.

Deze mooie creatie genaamd de Fennek, is enigzins de inspiratiebron voor mijn nog te bouwen Baja-Kever, deze wordt ook mat zandkleur aan de buitenkant, olijfgroen aan de binnenkant, dashboard is antraciet, maar of ik dat allemaal aanpas weet ik nog niet.

Heb daar een paar mooie spiegels gekregen, welke ik misschien/waarschijnlijk op mijn Baja wil gaan monteren:

Afbeelding
Afbeelding

De spiegels zijn vrij fors, voor een kever, 12 bij 21 cm, bol en verwarmd, maar wel een leuke, aparte en vooral gratis optie :thumbright:

Dus, heb voorlopig nog het een en ander te doen, vandaag en morgen lekker Kerst-prutsen :mrgreen:

Dus in Siert's bewoording: N.M.K.N.J.S.M.A.J.B.P. (Niet Met Kerstmis Naar Je Schoonmoeder Maar Aan Je Baja Prutsen)

Bajadude

Bericht door Bajadude » wo 26 dec 2018, 23:05

Vandaag en gisteren weer wat geprutst.....

ik dacht de lasmoeren voor de spatborden te vervangen voor imbusbouten, welke ik in een carrossrie-ring gelast had.

Na eerst de slechte lasmoeren eruit geboord te hebben , daarna de overige oude meuk getracht eruit te boren kwam ik al snel tot de conclusie dat het dit niet wordt, eerst alle gaten op de juiste plek getracht te boren met een klein boortje, waarvan er al 2 afbraken, en 2 verliepen :( een aantal lasmoeren waren dicht-gelast.....
Toen geprobeerd met een grote boor te boren, daar verliep er weer 1 van, met als gevolg dat er al teveel op de verkeerde plek zaten...... !@#$%^&*

dus dat idee maar laten varen en besloten alle gaten en kapotte moeren en kneut, gewoon dicht te lassen en er straks gewoon bouten op de carrosserie te lassen, niet perfect, wel doeltreffend.
Dus vandaag een aanvang gemaakt met het dichtlassen van de gaten..... dunne plaat lassen is niet mijn feestje, maar wat moet dat moet, eerst 3 gaten dicht gelast met dunne plaat:

Afbeelding

Daarna het gat van de antenne dicht gelast, niet omdat ik geen radio wil, maar omdat ik de antenne daar niet mooi vindt, heb dat gat dichtgelast met een stukje plaat uit een achter-spatbord, wat een stuk fijner te lassen is als de dunne plaat die ik achter gebruikt heb, dus morgen ga ik verder en gebruik de plaat van de achter-spatborden, recycling :mrgreen:

Afbeelding

dat was het zover weer, ben vandaag gestopt omdat het best wel heel erg koud begon te worden in mijn niet verwarmde garage, zo tegen 19:00.

Van de week meer van het knip- en plakwerk :thumbright:

siert

Bericht door siert » do 27 dec 2018, 00:36

Goed bezig!
Waarom zet je de nieuwe polyester spatborden niet gewoon vast met plaatwerk schroeven? Gaatje 4,5 mm boren en klaar is Marty!
Een dag niet gezucht is een dag niet geleefd.

siert

Bericht door siert » do 27 dec 2018, 00:39

screw-metals.jpg
Deze bedoel ik dus, werken prima, sleutelmaat 10 mm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een dag niet gezucht is een dag niet geleefd.

Bajadude

Bericht door Bajadude » do 27 dec 2018, 10:28

plaatschroeven kan, maar dan moet ik gaatjes in body boren, heb liever het plaatwerk dicht, dan is het makkelijker om er gewoon boutjes op te lassen, boutjes heb ik genoeg, ander bevestigingsmateriaal zou ik moeten kopen.

probeer mijn geld te sparen, heb nog wat andere wensen, schijfremmen rondom, registercarburateur, 1835 motor, 75 A dynamo, Lier en alles wat ik nu nog ff vergeet...........

Bajadude

Bericht door Bajadude » za 29 dec 2018, 23:00

zo heb ik het opgelost, omdat ik dit de beste manier vindt, zitten nog busjes over de draadeindjes om te voorkomen dat er lasspatten op de draadeindjes kwamen.

Afbeelding
Afbeelding

Dus weer wat verder, heb ook de gaatjes van de dorpels dicht gelast, treeplanken worden bevestigd aan de -nog te maken- liftkit van 5 cm.

Nu moet ik voor nog allerlei gaten dichtlassen, rechts nog 3 grote gaten en links 1 in de spatbord-bevestigingsranden, daarna moeten de onderste bevestigingen van de deuren in de a-stijl opgelapt/gemaakt worden en dan nog diverse gaten en openingen in de carrosserie her en der.
De carrosserie is al veel aan opgelapt, maar sommige stukken zijn niet of slecht gedaan, dus dat wil ik wel ff fixen, voor ik ermee de weg opga.

Als ik de spatbordranden en deurstijlen klaar heb, ga ik eerst de irs-steunen in het chassis maken, wou voor het KWF het chassis klaar hebben, maar dat zal wel niet 100% gaan lukken.

Bajadude

Bericht door Bajadude » vr 04 jan 2019, 09:37

weer een en ander gedaan,

plaatje voor bevestiging van scharnietr vervangen, draad was dol omdat het gat uitgelubberd was, dus een nieuw plaatje gemaakt:

Afbeelding

erin gezet en de hele kneut dicht gelast/gescheten....... , moet alleen nog afwerken:

Afbeelding
Afbeelding

Lassen zijn klote, door een aantal redenen: hoofdreden- ik kan geen dunne plaat lassen.........
las met 0.6mm draad, maar krijg het gewoon niet goed, krijg apparaat niet afgesteld en het blijft !@#$%^&*

maar hulp is onderweg, ga van de week alles voorbereiden, ook de opgelaste bouten gaan er weer vanaf, volgend weekend wordt het gefixt, door iemand die er meer verstand van heeft, dus dan komt het toch nog goed :thumbright:

ondertussen gebeurd er vanalles achter de schermen.... als de body klaar is gaat het chassis veranderd worden van pendelas naar IRS, daar krijg ik ook nog wat werk aan, maar dat komt goed, ben beter in dikkere plaat lassen en sleutelen is mijn beroep, dus dat komt helemaal goed.

Van het weekend ff KWF, kijken of ik nog wat leuks kan vinden voor de hobby en meer, binnenkort weer een update..... :thumbright:

Bajadude

Bericht door Bajadude » vr 11 jan 2019, 22:36

Vorige week zaterdag naar het Aircooled Winterfest geweest, was erg leuk, weer veel bekende mensen getroffen en wat leuke aankopen gedaan voor mijn projectje, schijfremset voor achter van Empi, met gegoten remklauw-adapters:

Afbeelding

Kan je uiteraard ook zelf fabriceren, maar daar heb ik eigenlijk geen zin meer in, hou meer van rijden en plug&play, nog een voordeel, als het stuk is kan je gewoon nieuwe onderdelen kopen.
Verders 2 deur-handgrepen/klinken gekocht(of hoe ze ook mogen heten), zwarte, aangezien mijn auto geheel zandkleur wordt en verf beter blijft zitten op een gespoten vlak, als op chroom:

Afbeelding

Zondags nog even op en neer naar Zoeterwoude gereden voor het halen van dit mooie carburateurtje, een tweetraps ofwel registercarburateur van Weber, zodat de Baja straks ook graag vooruit wil

Afbeelding

Afgelopen paar dagen nog even een paar houten bokken gemaakt, omdat ik die sneller van hout kon maken als van staal en nog net genoeg had rondslingeren, vandaag heb ik de kever met tussenstappen op de bokken gelegd, bokken zijn 70cm hoog, dus straks ook genoeg ruimte voor het aanpassen van het chassis.

Afbeelding

dingen die ik aan ga passen aan het chassis: het inlassen van de beugels voor de achter-draagarmen en het passend maken voor de plaatsing van een T2 CU, busversnellingsbak, dit omdat die sterker zijn als een Kever-bak, omdat ik graag in de modder speel en het wel fijn is als alles heel blijft, maar daarover later meer. :thumbright:

Plaats reactie